Död o Återfödd – Bloggen som ger dig svar på livets djupaste gåtor och mysterier – Vart tar vi vägen efter att vår köttkostym dött? Plus 100-tals frågor till…

HARE KRISHNA – SÅNG, DANS och GLÄDJE – Stockholms Vagnfestival (Ratha Yatra) 10 juli 2010 !!!

Posted on: 18 juli, 2010


 

RATHA YATRA = HELIG VAGNFESTIVAL I ÅMINNELSE AV KRISHNA !!!

JAGANNATH = KRISHNA SOM UNIVERSUMS HERRE !!!


Vagnfestivalen
eller Ratha Yatra är en tusentals år gammal tradition från Indien, där Herren Jaganath (Krishna som universums Herre) dras i en färggrann vagn genom stadens gator och torg. Det är en känslofestival, fylld med glädjefull gatufest med musik och dans, där Herren kommer ut ur Sitt tempel för att besöka och välsigna alla som har turen att se Honom.

De Krishnahängivna drar Herrens vagn
genom gatorna i åminnelse av Hans andliga lekar när Vrindavanas invånare besökte Honom i Kurukshetra för 5000 år sedan, och önskade föra hem Honom tillbaka till Vrindavana.

Denna festival firas världen över i de flesta huvudstäder runt om i världen, och är en mycket uppskattad glädjespridare!

Godbitar från Stockholms Vagnfestival, 10 juli 2010:

http://www.youtube.com/watch?v=B1jpoTbsltI
http://www.youtube.com/watch?v=DUW3rHo_Y68

 

Ratha Yatra i Malmö blev väldigt lyckad och omtalad:

http://www.skanskan.se/apps/pbcs.dll/article?AID=/20080717/NYHETER/612328611
http://www.metrobloggen.se/jsp/public/permalink.jsp?article=19.3518093

Läs mer om Ratha Yatra:

http://en.wikipedia.org/wiki/Ratha_Yatra
http://www.fullorissa.com/puri/temple_ratha_yatra.htm
http://www.rathayatra.co.uk

Jagannath = Krishna som universums Herre:

http://en.wikipedia.org/wiki/Jagannath

 

RATHA YATRA – STOCKHOLMS VAGNFESTIVAL 10 JULI 2010:

 

TURISTER SOM OCKSÅ VILLE VARA MED OCH DANSA !!!

 

RATHA YATRA – SAN FRANCISCO 1967, ALLRA 1:A VAGNFESTIVALEN I VÄST:

 

RATHA YATRA – JAGANNATHA PURI, ORISSA, INDIEN:

 

HISTORIEN BAKOM GUDSGESTALTEN JAGANNATH:

 

RATHA YATRA I JAGANNATHA PURI, INDIEN:

 

HARE KRISHNA – SÅNG, DANS OCH GLÄDJE !!!

 

Må frid, lycka och Gudskärlek råda och äga er, önskar jag er alla av hela mitt hjärta, själens och Översjälens* boning (Guds lokaliserade immanenta aspekt, den Helige Anden, Samvetets röst)….Herren vare med er!

Aum, Om tat sat, Hare Krishna

Eder evigt tillgivne,
Fick en Snilleblixt

 

47 svar to "HARE KRISHNA – SÅNG, DANS och GLÄDJE – Stockholms Vagnfestival (Ratha Yatra) 10 juli 2010 !!!"

http://www.aftonbladet.se/wendela/article7443670.abJag antar att du inte kommer att skriva om det här?

Gilla

Tack för artikeln, kära Daniel!Övergreppen som begicks mot Daniel, visar att en del av de personer som hade ansvar för hans fostran och skolgång misskötte gravt sina positioner, vilket är mycket olyckligt och beklagligt!Det är bra att dessa missförhållanden kommer fram, så att man kan åtgärda problemen, så att de förhoppningsvis aldrig mer kommer att upprepas!Saxat ur artikeln:”Daniel har i dag ingen kontakt med Hare Krishna – men han har skickat sin bok till viktiga personer inom rörelsen och han säger att den mottagits väl.– De är medvetna om att det begicks övergrepp mot barn under en tid, och tycker att det är viktigt att folk får veta. I dag är Krishna-rörelsen ganska liten i Sverige och jag tror att den lockar andra typer av människor än på 70- och 80-talet. Daniel vill inte skuldbelägga hela Hare Krishna för det han varit med om. I stället väljer han att säga att ”vissa individer inom rörelsen bär ansvar för hans förlorade barndom”.

Gilla

http://www.aftonbladet.se/wendela/article7443670.abJag antar att du inte kommer att skriva om det här?

Gilla

Tack för artikeln, kära Daniel!Övergreppen som begicks mot Daniel, visar att en del av de personer som hade ansvar för hans fostran och skolgång misskötte gravt sina positioner, vilket är mycket olyckligt och beklagligt!Det är bra att dessa missförhållanden kommer fram, så att man kan åtgärda problemen, så att de förhoppningsvis aldrig mer kommer att upprepas!Saxat ur artikeln:”Daniel har i dag ingen kontakt med Hare Krishna – men han har skickat sin bok till viktiga personer inom rörelsen och han säger att den mottagits väl.– De är medvetna om att det begicks övergrepp mot barn under en tid, och tycker att det är viktigt att folk får veta. I dag är Krishna-rörelsen ganska liten i Sverige och jag tror att den lockar andra typer av människor än på 70- och 80-talet. Daniel vill inte skuldbelägga hela Hare Krishna för det han varit med om. I stället väljer han att säga att ”vissa individer inom rörelsen bär ansvar för hans förlorade barndom”.

Gilla

tja ville bara säga att du har fel i allt du säger, och det är ett faktum xP tror gud hatar dig xD hejdå

Gilla

Hade du några motargument?Om du nu är ateist och inte tror på Guds existens, hur kommer då Guds hat in i bilden för dig?

Gilla

tja ville bara säga att du har fel i allt du säger, och det är ett faktum xP tror gud hatar dig xD hejdå

Gilla

HejHur kan du vara så säker på just dit tänk stämmer så bra med ovan?. Jamena de finns ju så många religioner och Gudar som folk ber och lovsjunger tillGillar New Age jaHare bra//Henrik

Gilla

Gud är EN.Det är en och samma Högste Herre som det dyrkas, bedjes och lovsjunges till inom alla religioner!Gud har många Namn, många skepnader och många tillvägagångssätt att närma sig Honom, därav så många ”religioner!”Hare bra själv, kära Henrik!

Gilla

HejHur kan du vara så säker på just dit tänk stämmer så bra med ovan?. Jamena de finns ju så många religioner och Gudar som folk ber och lovsjunger tillGillar New Age jaHare bra//Henrik

Gilla

Gud är EN.Det är en och samma Högste Herre som det dyrkas, bedjes och lovsjunges till inom alla religioner!Gud har många Namn, många skepnader och många tillvägagångssätt att närma sig Honom, därav så många ”religioner!”Hare bra själv, kära Henrik!

Gilla

Så du menar att ingen religion är igentligen fel att närma sig honom på ?

Gilla

Helt korrekt!

Gilla

Ja, Snillet brukar säga att alla religioner har rätt.Men när han utmanas i den frågan så brukar han väldigt snabbt ta avstånd från den åsikten. Till exempel besväras han stort av hur blodtörstig den judiska guden är, och han har inte lyckats förklara varför denna gud, trots att den alltså är densamma som Snillets vegetariska gud, kräver djur som slaktoffer.Då haglar bortförklaringarna, som så många gånger förr.

Gilla

Man kan ju se det som att en massa gudar kampanjar för just SIN syn på allt — och VARJE gud påstår sig vara just den allra Högste i den andliga hirearkin — och den som VERKLIGEN är den högste . . . . befattar sig öht inte med sånt trams . . . .

Gilla

Nu har jag läst din blogg ett tag och blir tyvärr mer och mer övertygat om att du liksom dina ”kombatanter” har fått en del saker om bakfoten.Som jag ser det finns det ingen anledning att diskutera som ni gör eftersom ni startar på diametralt olika ställen – ni startar med era egna ”sanningar” som platform. Sanningar som inte är sanningar utan ”andliga övertygelser” som enbart är sanna i era huvuden.Om jag bläddrar bakåt fattar jag ju vad du menar; vi människor är minigudar skapades av en gud och i hans bild. Djur har inte samma förmåga att vara gudatroende eftersom dom inte har den andlige medvetenhet som vi människor, eller hur?Vi människor finns, lever och andas enbart därför att denna gud låter oss göra detta. Har jag fattat dig rätt?Det står oss dock alla fritt att välja bort denna gud utan att detta betyder att vi väljer bort våra liv. Visst vil du kanske säga att vi väljer bort våra kommande liv, men även detta är abstrakta filosofoer och det finns inte en människa på denna jord som handgripligen och med övertygelse kan bevisa reinkarnation.Med andra ord lever vi lika väl om vi väljer att tro på någon gud eller om vi låter det vara.Låt oss nu välja en annan vinkel. Om vi alla väljer bort gud/gudar – hva finns då kvar av gud?Svar; INGET!Eftersom djur inte har någon gudratro eller förmåga att ha sådan skulle du då kanske säga att detta vill degradera oss till djur vilket ju är exakt vad evolutionisterna säger. Vi har utvecklats från andra djur men eftersom vi kommit så mycket längre i våra intellekt har vi även fått förmågan att fundera kring frågor och fenomen vi inte än begriper. Dessa förklarar religiösa med gud för att på så vis äga någon sanning, medan vi andra accepterar att vår hjärna fortfarande inte kan begripa allt.Med andra ord är dessa gudar i större grad beroende av oss än vi av dom. Om vi alla väljer bort dom slutar de existera i vårat medvetande och eftersom dom ju måste sägas vara abstrakta och inte finns fysiskt hos oss försvinner dom helt enkelt.Kom nu i håg att ingen gud någon gång har skrivit en bok. Alla biblar, koranen och andra s.k. heliga skrifter är skrivna av människor som i sin tur säger dom gjort detta på uppdrag från en gud, gärna efter en uppenbarelse eller något annat.Alla dessa andliga böckers trovärdighet kan därför ifrågasättas eftersom dom är resultat av människors filosofier, teorier och formuleringar. Vad du kallar en helig skrift är i botten inte viktigare än vad du själv skriver på din blogg. Skillnaden är dock att dessa tillkom i tider då man i mindre grad hade vetenskapliga bevis för evolution, naturkrafter osv. och att detta då var enklare att sälja in som plausibla förklaringar på obegripliga fenomen. Det har även genom historien varit källa till makt och rikedom – glöm inte det.Alla religioner har innehåll av goda moraliska normer och på så vis har dom varit bra för samhällets utveckling. Detta betyder självklart inte att dom som inte tror på gud saknar moral – absolut inte – men jag tror säkert att detta varit med att skapa gemensamma moralnormar över stora geografiska områden.På så vi har dessa skrifter haft ett syfte, men fortfarande rör det sig om skrifter skrivna av människor och dessa har enbart blitt ”guddomliga” därför att vi människor gjort dom till just detta.Utan människor – ingen heliga skrifter.Ja, så ser jag det; gud och religioner är beroende av att vi människor låter dom bestå – vi människor är inte beroende av gud eller religioner. Om vi människor i stället för att påkalla externa krafter i stället jobbar på att ta fram dom fortfarande dolda resurser vi har inom oss vill vi utvecklas vidare – evolutionen vil föras vidare.Om vi vägrar inse att det är vi själva som besitter förmågorna som evolutionen skänkt oss genom våra förfäders framsteg och i stället ”outsourcear” detta till någon fiktiv, imaginär och abstrakt kraft slutar vi drivas framåt.På samma tid som du förnekar evolutionen gör du allt som står i din makt för att stoppa den – detta går inte i hop.Fick du lite att tänka på nu? Själv kommer jag inte bli någon fast ”bloggare” här eller på någon annan sida men jag tyckte det vore nyttigt om ni startade om efter att ha klarlagt vilke sanninger som gäller i botten

Gilla

:-)Platonius informerar oss här om ”felet” vi gör — genom att göra exakt samma fel … Som plattform använder han ”sanningar som inte är sanningar utan ”materiella övertygelser” som enbart är sanna i hans huvud …”. . . . annars var det bra … 😉

Gilla

Ja du, Irene …… där har du kanske helt rätt. Jag har dock inte sagt att jag äger någon sanning utan även jag har mina övertygelser.Vad jag ville påpeka är att det är omöjligt att driva en debatt åt något vettigt håll om man inte i början är överens om vad man pratar om, vad som kan användas som absoluta bevisade sanningar och vad som får anses som personliga övertygelser.Ser man på Snilleblixtens replikskiften med några av han mest trogna besökare är det ju knappast någon konstruktiv debatt, eller hur?Tycks bli lite hamsterhjul över det hela, där alla vägrar godta den andras ”bevis”.Kristna använder ofta bibeln för att bevisa att dom har rätt, Snilleblixten använder Veda skrifterna (vid sidan avWikipedia och Youtube.)Att använda abstrakta fenomen som bevis för att dom samma finns håller knappast i en rättegång, om du fattar vad jag menar.Nåja, jag ville bara spela lite boll med er. Nu springer jag vidare. Hej på sig!

Gilla

Men säg nu om man inte gillar religioner över lag?… Men som jag är säker på att de finns en inteligens bakom liv/liv kan generellt inte vara av en slump. Jag ber till Gud jag gillar mycket som står i bibeln men vissa saker köper jag inte att dom som inte tror ska hamna i Helvetet osv… Jag vet att själen kommer gå vidare efter döden,, sen vars kraften väljer att skicka mig till för ställe för tiden utvisa…. Men religioner har jag fortfarande lite svårt för. Pågrund av alla reliigions krig som finns överallt.

Gilla

Det är klart dokumenterat av bl.a. historikern och ekonomen Anthony Sutton att de båda världskrigen var sponsrade och regisserade av folk från Wall Street, de sponsrade både Stalin Och Hitler, plus alla mindre krig vi känner till:http://en.wikipedia.org/wiki/Antony_C._SuttonBibliography:* Western Technology and Soviet Economic Development: 1917-1930 (1968)* Western Technology and Soviet Economic Development: 1930-1945 (1971)* Western Technology and Soviet Economic Development: 1945-1965 (1973)* National Suicide: Military Aid to the Soviet Union (1973)* What Is Libertarianism? (1973)* Wall Street and the Bolshevik Revolution (1974, 1999) (Online version) (Online Russian version)* Wall Street and the Rise of Hitler (1976, 1999) (Online version)* Wall Street and FDR (1976, 1999) (Online version)* The War on Gold: How to Profit from the Gold Crisis (1977)* Energy: The Created Crisis (1979)* The Diamond Connection: A manual for investors (1979)* Trilaterals Over Washington – Volume I (1979; with Patrick M. Wood)* Trilaterals Over Washington – Volume II (1980; with Patrick M. Wood)* Gold vs Paper: A cartoon history of inflation (1981)* Investing in Platinum Metals (1982)* Technological Treason: A catalog of U.S. firms with Soviet contracts, 1917-1982 (1982)* America’s Secret Establishment: An Introduction to the Order of Skull & Bones (1983, 1986, 2002) (Online version)Back up online [1]* How the Order Creates War and Revolution (1985) (Online Russian version)* How the Order Controls Education (1985)* The Best Enemy Money Can Buy (1986) (Online version)* The Two Faces of George Bush (1988)* The Federal Reserve Conspiracy (1995) (Online Russian version (as Vlast’ dollara))* Trilaterals Over America (1995) (Online version) (Online Russian version)* Cold Fusion: Secret Energy Revolution (1997)* Gold For Survival (1999)

Gilla

Vad var det som flög i dig nu då, Stollen?Gillade inlägget oven om at gud är beroende av oss men inte vi av gud.Vad skulle de svara nu då?Jo, du dokumenterar med stöd i Wikipedia att Wall Street sponsrade Stalin!Apropos fågekholkar, liksom ………??!!Gick du helt i baklås nu eller är det jag som är för korkad för att se sammanhangen?

Gilla

Hej snilleblixten.GUD ÄR EN????????Skrev du??????Som du predikar här så kan man onekligen tro att NI ÄR 2. Eller är DU & HAN samma person ????ler skulle inte tro det helt seriöst….Ursäkta mig, men än en gång så frågar jag: Hur kan du dag efter dag försöka överbevisa/övertala dig själv att han finns genom att försöka få vår bekräftelse PÅ detta/honom???? Och därtill försöka hjärntvätta oss andra till en tro som du får stå för själv. En tro är självvald från hjärtat innerligt…..Jag tycker det är väldigt tragiskt och väldigt patetiskt att du/ni som har denna tro inte kan nöja er med att just ni finns med er tro……Utan ni måste ”RAGGA” fler till er klan………..Beror detta på er sekts ekonomiska situation eller har ni/DU ingen respekt inför andra människors valfria tro??????Bara några enkla frågor till dig, som jag är övertygad om att du kommer komplicera och förlänga med ett utfall i försvarstal som vanligt.DU SÄGER ALLTID: GUD ÄR GOD, HAN FÖRLÅTER ALLTID ALLA FÖR ALLTING.HUR FAN KAN EN GUD FÖRLÅTA ALLA. HAN DÖMER JU ALDRIG NÅGON ENDA MÄNNISKA??????????PATETISKT ÄR VAD DET ÄR……ONEKLIGEN VAD FAN DU ÄN SÄGER FÖR SEKTFRASER….. PATETISKTMARIE PÅ BLOGGEN: RÖR MIG INTE

Gilla

Gud vare sig förlåter eller fördömer!

Gilla

( . . . En av dom lägre gudarna frilansar som Förlåtare, och den Högste dömer ingen . . .) 😉

Gilla

”Ja, Snillet brukar säga att alla religioner har rätt.Men när han utmanas i den frågan så brukar han väldigt snabbt ta avstånd från den åsikten. Till exempel besväras han stort av hur blodtörstig den judiska guden är, och han har inte lyckats förklara varför denna gud, trots att den alltså är densamma som Snillets vegetariska gud, kräver djur som slaktoffer.”Sällan håller jag med Snillet i något, men just detta är nog en av de få där det faktiskt finns en poäng, och dessutom en lovvärd sådan.Om nu GUD existerade, som jag fortfarande betvivlar, så är det troligt att det är samma gud som alla religioner tillber. Problemet är återigen att alla skrifter, som talar om hur du på bästa sätt tillber och tillfredställer denna gud, är skrivna av människor. Således kan ingen idag veta vilket sätt som är det bästa, även om alla hävdar att just deras såklart är den bästa. Om man dessutom bryter ner dessa ”regler” så handlar det ofta inte om religion utan om kultur och ofta handlar det till syven och sist om artens överlevnad. En sak är jag dock säker på, att den som har störst chans är den som är öppen för andra tolkningar, för OM gud funnits är nog den största uppoffringen den där man är god nog att låta alla ha sin egna uppfattning, även Ateister. // Anders

Gilla

”Ja, Snillet brukar säga att alla religioner har rätt.Men när han utmanas i den frågan så brukar han väldigt snabbt ta avstånd från den åsikten. Till exempel besväras han stort av hur blodtörstig den judiska guden är, och han har inte lyckats förklara varför denna gud, trots att den alltså är densamma som Snillets vegetariska gud, kräver djur som slaktoffer.”Sällan håller jag med Snillet i något, men just detta är nog en av de få där det faktiskt finns en poäng, och dessutom en lovvärd sådan.Om nu GUD existerade, som jag fortfarande betvivlar, så är det troligt att det är samma gud som alla religioner tillber. Problemet är återigen att alla skrifter, som talar om hur du på bästa sätt tillber och tillfredställer denna gud, är skrivna av människor. Således kan ingen idag veta vilket sätt som är det bästa, även om alla hävdar att just deras såklart är den bästa. Om man dessutom bryter ner dessa ”regler” så handlar det ofta inte om religion utan om kultur och ofta handlar det till syven och sist om artens överlevnad. En sak är jag dock säker på, att den som har störst chans är den som är öppen för andra tolkningar, för OM gud funnits är nog den största uppoffringen den där man är god nog att låta alla ha sin egna uppfattning, även Ateister. // Anders

Gilla

Du snilleblixt, läste någonstans på denna sida när du beskrev om en fotbollsspelare som lyfte upp en boll och kunde förstå att den var skapat av någon eller något… Skicka mig den länken vars de var för jag hittar inte stället jag läste de på, tycker de var så bra så jag vill vidarebefodra till några :)Hare bra

Gilla

🙂 . . . . . jag begriper inte hur Du orkar . . . det verkar ju vara Lag på att missförstå det Du säger . . .

Gilla

”Om nu GUD existerade, som jag fortfarande betvivlar, så är det troligt att det är samma gud som alla religioner tillber.”Med tanke på hur motsägelsefull denna enda gud isåfall varit, så ser jag det som otroligt osannolikt.

Gilla

Inte Gud som är motsägelsefull, utan tolkningarna och missförstånden!

Gilla

”Om nu GUD existerade, som jag fortfarande betvivlar, så är det troligt att det är samma gud som alla religioner tillber.”Med tanke på hur motsägelsefull denna enda gud isåfall varit, så ser jag det som otroligt osannolikt.

Gilla

Snilleblixten är en konspirationistisk, denialistisk, irrationell hokuspukus-teist med många förvirrade och desillusionära inlägg på sitt samvete.Snillets resonemang har inget att göra med verkligheten, utan består antingen logiska felslut eller förvrängningar och hopkok av lösryckta teorier som det inte finns några belägg för.Gå på Wikipedia och slå upp ”Denialism”, så hittar ni en utförlig beskrivning av Snilleblixtens sinnestillstånd. Det går inte att resonera med en sådan person, då denne saknar vad vi andra kallar sunt förnuft.

Gilla

Sunt förnuft, att anse att universum trollat fram sig själv från tomma intet och sprängt sig själv i bitar likt en självmordsbombare?Sunt förnuft, att anse att livet ploppat fram från icke-liv?

Gilla

Snilleblixten är en konspirationistisk, denialistisk, irrationell hokuspukus-teist med många förvirrade och desillusionära inlägg på sitt samvete.Snillets resonemang har inget att göra med verkligheten, utan består antingen logiska felslut eller förvrängningar och hopkok av lösryckta teorier som det inte finns några belägg för.Gå på Wikipedia och slå upp ”Denialism”, så hittar ni en utförlig beskrivning av Snilleblixtens sinnestillstånd. Det går inte att resonera med en sådan person, då denne saknar vad vi andra kallar sunt förnuft.

Gilla

Queen -Jag gjorde som du rekommenderar – gick in på Wikipedia och försökte slå upp ”Denialism”…………..Sökresultat = ”Inga resultar matchade frågan.”

Gilla

Irene, testa den engelskspråkiga varianten av Wikipedia. Eller googla ”denialism”.

Gilla

”Inte Gud som är motsägelsefull, utan tolkningarna och missförstånden!”Nej, det är själva texterna som motsäger varandra.

Gilla

”Inte Gud som är motsägelsefull, utan tolkningarna och missförstånden!”Nej, det är själva texterna som motsäger varandra.

Gilla

Alimantado -TEXTERNA är tolkningar och missförstånd … 😉

Gilla

”TEXTERNA är tolkningar och missförstånd”Så bra då, att du var där för några tusen år sedan, så att du kan berätta hur det egentligen gick till.

Gilla

Alimantado -Om du har ett FAKTUM, och du har flera OLIKA beskrivningar av detta faktum … och varje beskrivning skiljer sig från de övriga, på ett sånt sätt att de motsäger varandra, då är (enl. det som kallas ”logik”) tolkningar och missförstånd en ingrediens i beskrivningarna (TEXTERNA). Texter som motsäger varann – kan inte båda/alla vara rätt (om någon är det…)

Gilla

Alimantado -Om du har ett FAKTUM, och du har flera OLIKA beskrivningar av detta faktum … och varje beskrivning skiljer sig från de övriga, på ett sånt sätt att de motsäger varandra, då är (enl. det som kallas ”logik”) tolkningar och missförstånd en ingrediens i beskrivningarna (TEXTERNA). Texter som motsäger varann – kan inte båda/alla vara rätt (om någon är det…)

Gilla

Och vad kallas det om texterna beskriver händelser som aldrig ägde rum? Tänk noga nu.

Gilla

Alimantado -Det kallas för – Sagor. (Men vad har det med saken att göra .. ?!)

Gilla

Lämna en kommentar

Kategorier