Död o Återfödd´s Blogg – Hare Krishna, kära älskade vänner!

KARMA – Våldtäktsmän och våldtäktsoffer, filosofiskt är bägge offer och förövare, karmat går runt!

Posted on: 19 februari, 2011


VÅLDTÄKTER SKAPAR GRYMT DÅLIG KARMA !!!

SPELAR INGEN ROLL VAD MAN FÖDS MED FÖR KARMA !!!

 

Kära vänner, eftersom vissa verkar göra en koppling mellan mig (Krishnarörelsen) och våldtäkter (de som läst om skandalerna på Wikipedia), så vill jag en gång för alla göra klart här att jag till 100% tar avstånd ifrån alla våldtäktsmän och våldtäktsskandaler som skett inom Krishnarörelsen, och att jag till 100% står på de drabbades sida och tycker att det ska råda nolltolerans, och att förövarna ska lagföras och vidkännas stränga straff för dessa djupt kränkande vidriga handlingar!

Jag vill samtidigt passa på att be alla de om ursäkt, som på något sätt pga av mina ibland filosofiskt provocerande utläggningar, fått en bild av att jag med öppna armar skulle godta allt som sker, bara för att allt som sker är bundet av ens karma och därmed är menat att ske…

Jag blir ledsen och känner ett styng i hjärtat varje gång jag hör talas om människor som drabbas av våldtäkter, misshandel och mord, ogärningar som inte hör hemma hos vuxna civiliserade människor. Spelar ingen roll om någon har karma för att drabbas av ont, man ska alltid agera från nuets karmaproducerande tidsperspektiv. Onda handlingar skapar bara mer ond karma för förövarna och karmakarusellen bara rullar vidare…

 

FILOSOFISKT ÄR DOCK ALLA BÅDE OFFER OCH FÖRÖVARE

PONERA ATT MAN SATT FÄNGSLAD I ETT FÄNGELSE

 

Vilket hade känts lättare att acceptera; att man satt i fängelset helt oskyldig utan att ha utfört något brott, eller att man satt där på grund av att man var skyldig till ett brott?

Vilket känns det mer rättvist, logiskt och lättare att leva med; att man blir utsatt för brott i detta liv på grund av att man själv utsatt någon annan för brott i ett tidigare liv, eller att man blir drabbad av brott utan någon som helst personlig karmisk förskyllan?

Givetvis måste man ha lättare att acceptera att det finns ett rättvist orsakssamband bakom ens ödesbundna upplevelser, än att det är ett slumpartat orättvist kaos som styr ens öde…

Om man exempelvis kallblodigt våldtar ett barn i detta liv, så har man enligt karmalagen öppnat upp för risken att själv våldtas i sitt nästa liv.

Att fruktansvärda öden skulle kunna drabba totalt oskyldiga människor, är en mycket grymmare och orättvisare livssyn, än att man inser att det alltid måste finnas ett personligt orsakssamband bakom allt som sker.

Detta i sin tur uppmuntrar människan till att handla gott mot sin nästa i detta liv, eftersom man med insikt i karmalagen förstår att det leder till goda levnadsbetingelser för sin nästa, och samtidigt för en själv i både detta och nästa liv!

 

Man skall älska Gud och sin nästa såsom sig själv, eller hur kära älskade vänner?

 

Herren Krishna:

Den som inte hyser avund, utan är alla levande varelsers varmhjärtade vän, som inte anser sig äga någonting, som är fri från falskt ego och lugn i både lycka och sorg, som är fördragsam, alltid tillfredsställd, självbehärskad och beslutsamt engagerad i gudshängiven tjänst, samt vars sinne och intelligens är fästa vid Mig – denne Min hängivne är Mig mycket kär.

Bhagavad Gita: 12.13-14

 

Jag hittade på nätet ett intressant och uppbyggligt svar kring just detta med våldtäktsmän och våldtäktsoffer. Tycker dock att det är lite skevt att man inte ser det hela från offrets sida, att våldtäktsmannen tar det aktiva steget och ber om förlåtelse och på alla sätt försöker gottgöra:

http://en.allexperts.com/q/Hindus-946/Rape.htm

Question:

”Is a rape victim required to forgive a rapist in Hinduism? How much of a crime is rape seen in Hinduism? How about child molestion?”

Answer:

”Forgiveness is never an obligation but a privilege. Forgiveness benefits the one who forgives, when it is sincere, because it breaks the tie of attachment to the sense of victimization. To hold anger, hatred, resentment, or other negative emotions in the mind for any person requires an expenditure of energy, and these emotions create disquiet in the mind of one who cultivates them. Our energy is better used in loving and helping as these are conducive to serenity.

Any act of intentional harm to another creates negative karma for the perpetrator. Negative karma results in suffering proportionate to the heinousness of the act. We do not always see the results of negative karma immediately. However, karma theory says the results cannot be avoided. ”‘Vengeance is mine,’ sayeth the Lord,” as the Bible tells us, and ”As you sow, so shall you reap.”

Modern psychology tells us that acknowledging painful feelings is an important step toward healing. However, these feelings are best utilized as indicators of positive action and then released. To resurrect negative feelings over and over again, activating them with new energy, only prolongs our suffering.”

 

 

index

 

 

index

 

 

Må frid, lycka och Gudskärlek råda och äga er, önskar jag er alla av hela mitt hjärta, själens och Översjälens boning, Guds lokaliserade immanenta aspekt, den Helige Anden, Samvetets röst – Herren vare med er!

Aum, Om tat sat, Hare Krishna

Eder evigt tillgivne,
Fick en Snilleblixt
 

Annonser

89 svar to "KARMA – Våldtäktsmän och våldtäktsoffer, filosofiskt är bägge offer och förövare, karmat går runt!"

Du är så smart!! Det är synd att en del förstör din blogg med elaka kommentarer Tack för du visar fler vackra bilder!!

Gilla

Tack kära älskade vän!

Gilla

Kom tillbaka och skriv ett nytt inlägg när du blivit våldtagen, tills dess ska du inte prata om ämnet.

Gilla

Och om diskussionen gäller mord?Ska jag vänta med att skriva tills jag tagits av daga?

Gilla

efter att ha varit i kontakt med Krishna rörelsen så har jag förstått att deras åsikter om karma inte heeelt överensstämmer med dina. Enligt dem så har i stort sett ala vuxna människor dåligt karma men ingen ”förtjänar” en våldtäkt. Enligt dem så kan man dock se allt dåligt som något bra i slutändan och lära sig av det som hänt en, och få ett nytt perspektiv på livet. Men när frågan kom om man har våldtagit i sitt tidigare liv, och därför blir våldtagen i detta, så svarade de att karmalagen inte är ”ett öga för ett öga” och återspeglas inte på detta sätt, så som du beskriver det.

Gilla

Jag håller helt med dig, Cathy, vi själar förtjänar (i meningen värda, dvs vårt andliga värde) vare sig att bli våldtagna eller dö, eller något annat ont, eftersom vi till vår natur inte är menade att lida eller dö. Vi befinner oss på ”minerad mark” här i den materiella världen, samtidigt som vår eviga födslorätt är att befinna oss på ”säker mark” i den eviga andliga världen!Det enda jag syftade med ”förtjänade” var just som du säger här att allt dåligt har en bra slutända, och att man kan lära sig av allt som händer en, dvs att man kan utvecklas av allt som händer en, även tragiska upplevelser som våldtäkt. Så det var i betydelsen att det inte finns något som det inte finns någon mening med, att det inte finns något som det inte finns en plan bakom, som jag sa ”förtjänade”, dvs i vår karmiska utveckling, att allt som händer oss är menat att hända, att det inte finns någon slump, slump i betydelsen att ett kaos styr oss.Som andevarelser är vi inte värda, inte skapade till, att lida eller dö, så jag håller helt med dig när man ser det hela från en absolut synvinkel, vår värdighet står över det materiella, över det relativa!Det här med ”öga för öga” och ”tand för tand”, om det nu inte stämmer, måste vara ett olyckligt arv från mina kristna föräldrar…Man lär sig alltid nåt nytt!Tack, kära Cathy!

Gilla

Japp!

Gilla

Men då återstår ju fortfarande problemet, med tanke på att jag inte heller i min nya inkarnation kan skriva något om mord, eftersom jag då i den nya inkarnationen är o-mördad… 🙂

Gilla

Japp!

Gilla

>Och om diskussionen gäller mord?>Ska jag vänta med att skriva tills jag tagits av daga?Du får väl öppna bloggen igen i ditt nästa liv. Det vore dessutom ett grymt övertygande bevis ;-)Men skämt åsido, ville bra säga att det var starkt av dig att be om ursäkt för det du skrev tidigare. Respekten för dig växte i mina ögon!

Gilla

Vänta nu – du har hela tiden talat tvärsäkert om att du studerat den absoluta sanningen i Vedaskrifterna, och därefter propagerat för ”öga för öga” – och så tar någon ANNAN kontakt med Krishnarörelsen, och kan snabbt upplysa dig om att du är fel ute? Och så hajar du det omedelbart? Fast Du redan borde ha vetat att principen anses oacceptabel i ett modernt rättssamhälle? Och skyller sedan på kristna föräldrar? (förresten, ”öga för öga” är väl allt annat än en kristen princip.)a) du verkar inte vara mycket till forskareb) man måste tänka lite själv ibland, snilleblixten. Man måste TÄNKA.

Gilla

Men här hittar vi ju en som är med i Krishnarörelsen som verkar tolka det hela absolut när han skriver:http://www.stephen-knapp.com/Karma_what_is_%20it.htm”The law of karma basically states that every action has a reaction and whatever you do to others will later return to you.”Nu blev jag tyvärr genast osäker igen…

Gilla

Vänta nu – du har hela tiden talat tvärsäkert om att du studerat den absoluta sanningen i Vedaskrifterna, och därefter propagerat för ”öga för öga” – och så tar någon ANNAN kontakt med Krishnarörelsen, och kan snabbt upplysa dig om att du är fel ute? Och så hajar du det omedelbart? Fast Du redan borde ha vetat att principen anses oacceptabel i ett modernt rättssamhälle? Och skyller sedan på kristna föräldrar? (förresten, ”öga för öga” är väl allt annat än en kristen princip.)a) du verkar inte vara mycket till forskareb) man måste tänka lite själv ibland, snilleblixten. Man måste TÄNKA.

Gilla

Men här hittar vi ju en som är med i Krishnarörelsen som verkar tolka det hela absolut när han skriver:http://www.stephen-knapp.com/Karma_what_is_%20it.htm”The law of karma basically states that every action has a reaction and whatever you do to others will later return to you.”Nu blev jag tyvärr genast osäker igen…

Gilla

Men jag håller med om att ursäkten och erkännandet att du faktiskt kan ha fel är ett ENORMT steg framåt. Hoppas vi slipper två steg bakåt!

Gilla

Ja, det kanske var så du menade men det var inte så du sa. Hade du uttryckt dig som människan jag hade kontakt med, att man kan vända allt dååligt till något bra, så hade jag inte blivit upprörd. Det jag blev upprörd över var ju att du sa att jag hade våldtagit i mitt tidigare liv och därför blev våldtagen i detta liv.Något som krishna rörelsen i vårt land inte håller med om. Att du hade kristna föräldrar förklarar mycket, men skyll inte ifrån dig på dem. Alla kan tänka själva. Min pappa är moderat, det är inte jag. 😉

Gilla

Dit citat”Om man exempelvis kallblodigt våldtar ett barn i detta liv, så har man enligt karmalagen öppnat upp för risken att själv våldtas i sitt nästa liv!”Så om man som barn blir kallblodigt våldtagen .Hur skulle nästa liv bli då,vad skulle jag ta mig för då??Tycker för övrigt att här diskuterars mycket intresanat o bra saker!*lite udda*

Gilla

Mycket svårt för mig att säga…Bara Gud kan svara rätt på den frågan, eftersom karmat är så otroligt komplext och invecklat. Det karma man har på sitt ”konto” just nu, kan vara karma man har med sig från väldigt många liv bakåt och samtidigt skapar man karma här och nu, så vad exakt som kommer att hända med dig i ditt nästa liv, oavsett vad du råkat ut för i detta liv, är otroligt svårt att sia om…Tack för din uppskattning!

Gilla

”… whatever you do…”Den meningen gör dig osäker.Titta på citatet du har med i inlägget: ”Negativ karma results in suffering PROPORTIONATE to the HEINOUSNESS of the act.” Det är en mer korrekt beskrivning. Det är alltså inte öga för öga … men ändå utesluts inte öga för öga. Gammaltestamentliga versionen är bara ett, av en oändlig mängd, möjliga alternativ.Som motvikt till din (tidigare?) uppfattning om t.ex.våldtäkt – att offret i tidigare liv gjort sig skyldig till våldtäkt, finns en oändlig mängd alternativa orsaker bakom en sån händelse.Det skulle t.ex. kunna vara en mycket etisk och högt stående varelse, som önskar göra snabba framsteg (utvecklas i hög grad) i detta livet. och med den inställningen, på sätt och vis, gett sitt OK till vadhelst som krävs för önskade utvecklingen (resultat).Att uttrycka saken, så som i meningen som gör dig osäker, är en extrem förenkling som bäddar för missförstånd. Man bör nog inte använda sig av så förenklade beskrivningar, annat än i sällskap av personer som är insatta i Lagen … eller en föregående ordentlig förklaring av Karma.

Gilla

Ok, tack för denna intressanta vinkling av det hela!

Gilla

”… whatever you do…”Den meningen gör dig osäker.Titta på citatet du har med i inlägget: ”Negativ karma results in suffering PROPORTIONATE to the HEINOUSNESS of the act.” Det är en mer korrekt beskrivning. Det är alltså inte öga för öga … men ändå utesluts inte öga för öga. Gammaltestamentliga versionen är bara ett, av en oändlig mängd, möjliga alternativ.Som motvikt till din (tidigare?) uppfattning om t.ex.våldtäkt – att offret i tidigare liv gjort sig skyldig till våldtäkt, finns en oändlig mängd alternativa orsaker bakom en sån händelse.Det skulle t.ex. kunna vara en mycket etisk och högt stående varelse, som önskar göra snabba framsteg (utvecklas i hög grad) i detta livet. och med den inställningen, på sätt och vis, gett sitt OK till vadhelst som krävs för önskade utvecklingen (resultat).Att uttrycka saken, så som i meningen som gör dig osäker, är en extrem förenkling som bäddar för missförstånd. Man bör nog inte använda sig av så förenklade beskrivningar, annat än i sällskap av personer som är insatta i Lagen … eller en föregående ordentlig förklaring av Karma.

Gilla

Ok, tack för denna intressanta vinkling av det hela!

Gilla

Oavsett om det är en öga-för-öga-tolkning som ska gälla, eller nånting-motsvarande-i-ohygglighetsgrad, så måste du försöka förstå att det för de flesta – de som inte redan tror på karma som du ser det – så är det allt annat än självklart att det är bättre att tänka sig att man hamnat i fängelse för något man gjort, även om man trott sig vara oskyldig. De flesta söker inte i första hand tröst, utan rättvisa; påtaglig rättvisa uppnåelig i detta liv, det enda liv vi VET att vi har. Du måste också försöka förstå att för de flesta existerar ett sådant begrepp som oskuld, och för de flesta (åtminstone föräldrar som jag och de jag känner) så ligger det någonting väldigt stötande i tanken att ett barn skulle födas annat än alldeles oskyldigt. Detta är något som närmast kan betraktas som inprogrammerat (”av Gud!”), så att börja tala om för folk att det inte finns några oskyldiga, inte ens våldtagna småbarn, och att allt ÄR rättvist oavsett hur det verkar, är ett uselt sätt att intressera folk för karmatanken. Det arbetar tvärs emot de flesta människors intuition och, vågar jag uttrycka mig (det är en liknelse, förstås) hjärta. Så – du tycker att din filosofi är SJÄLVKLART god och vacker. Men den kan inte ses så självklar av alla.

Gilla

Oavsett om det är en öga-för-öga-tolkning som ska gälla, eller nånting-motsvarande-i-ohygglighetsgrad, så måste du försöka förstå att det för de flesta – de som inte redan tror på karma som du ser det – så är det allt annat än självklart att det är bättre att tänka sig att man hamnat i fängelse för något man gjort, även om man trott sig vara oskyldig. De flesta söker inte i första hand tröst, utan rättvisa; påtaglig rättvisa uppnåelig i detta liv, det enda liv vi VET att vi har. Du måste också försöka förstå att för de flesta existerar ett sådant begrepp som oskuld, och för de flesta (åtminstone föräldrar som jag och de jag känner) så ligger det någonting väldigt stötande i tanken att ett barn skulle födas annat än alldeles oskyldigt. Detta är något som närmast kan betraktas som inprogrammerat (”av Gud!”), så att börja tala om för folk att det inte finns några oskyldiga, inte ens våldtagna småbarn, och att allt ÄR rättvist oavsett hur det verkar, är ett uselt sätt att intressera folk för karmatanken. Det arbetar tvärs emot de flesta människors intuition och, vågar jag uttrycka mig (det är en liknelse, förstås) hjärta. Så – du tycker att din filosofi är SJÄLVKLART god och vacker. Men den kan inte ses så självklar av alla.

Gilla

Karmalagen är 100% rättvis. Orättvisa existerar inte.Ingen får någonsin tyngre börda än denne orkar bära! (De svaga balastas lättare än de starka. När de, i sin tur, blivit starkare, kan även de belastas tyngre.)

Gilla

Om en våldtäktsman fälls i domstol och blir inlåst måste väl den/de som låser in honom drabbas av dålig karma?

Gilla

Inte om de som låser in honom följer lagen och domstolens dom.

Gilla

Jag söker fortfarande efter ett acceptabelt svar på vad som startade hela den här kedjan med dålig karma. Dålig karma får man för att man gjort sig förtjänt av den, säger du, men hur drabbades nummer ett då?

Gilla

Fallet får den andliga världen, där vi revolterade mot Gud!Karmakedjan började sedan när vi kom i kontakt med den materiella världen.

Gilla

Jag söker fortfarande efter ett acceptabelt svar på vad som startade hela den här kedjan med dålig karma. Dålig karma får man för att man gjort sig förtjänt av den, säger du, men hur drabbades nummer ett då?

Gilla

Fallet får den andliga världen, där vi revolterade mot Gud!Karmakedjan började sedan när vi kom i kontakt med den materiella världen.

Gilla

”Inte om de som låser in honom följer lagen och domstolens dom.”Så det går att fuska med karman genom att stifta lagar som passar ens syften?Nazisterna gjorde alltså inte fel, eftersom de bara följde lagen?

Gilla

Nazisternas påhittade lagar hade inget stöd i de heliga skrifterna…

Gilla

Om det nu var så, vad startade revolten mot gud? Och kan man inte säga att gud vid det läget blivit drabbad av dålig karma (dålig karma som gud gjort sig förtjänt av?)

Gilla

Avundsjuka mot Gud…Man fick en önskan att själv vara Gud, och eftersom den önskan inte kan uppfyllas i den andliga världen, så återstår den här materiella världen, där man kan falla i illusion och tro att man är tillvarons centrum…I den andliga världen finns ingen karma, så Gud kan inte drabbas av karma!

Gilla

Om det nu var så, vad startade revolten mot gud? Och kan man inte säga att gud vid det läget blivit drabbad av dålig karma (dålig karma som gud gjort sig förtjänt av?)

Gilla

”Nazisternas påhittade lagar hade inget stöd i de heliga skrifterna…”Alla lagar är per definition påhittade.Lagar är olika i olika länder.Så om jag tolkar dig rätt så avgörs min karma inte ett skit av huruvida jag följer lagstiftningen i det land jag befinner mig i, utan enbart om jag följer det som sägs i de heliga skrifterna?

Gilla

Lagstiftningarna brukar stämma bra överens med de heliga skrifternas bud; dvs inte stjäla, inte dräpa, osv…

Gilla

Kregah, ditt öde avgörs inte alls av vad du gör i och med ditt liv utan är förutbestämt av vad andra (enligt Snillet ;du själv) gjort i tidigare liv.:)

Gilla

Den fria viljan finns parallellt med ens öde, vilket innebär att det man gör här och nu, också påverkar ens öde!

Gilla

”Den fria viljan finns parallellt med ens öde, vilket innebär att det man gör här och nu, också påverkar ens öde!”Ja det vore säkert praktiskt om det var så, men du inser säkert att du pratar runt dig själv nu.Om karma styr kan vi stå där med hur mycket fri vilja vi vill. Karma styr ju.Om våran fria vilja styr så funkar inte karma.Det är antingen eller Snillet.Inte båda.Hur mycket du än vill så kan det inte vara båda.

Gilla

Karma funkar visst tillsamman med den fria viljan!Hur tror du annars att du skapat din nuvarande karma, om du inte haft någon fri vilja?Karmalagen skulle inte funka utan den fria viljan!Det är ju därför som vi människor görs ansvariga för våra handlingar, eftersom vi har den Gudagivna fria viljan, till skillnad mot exempelvis djuren…

Gilla

”Den fria viljan finns parallellt med ens öde, vilket innebär att det man gör här och nu, också påverkar ens öde!”Ja det vore säkert praktiskt om det var så, men du inser säkert att du pratar runt dig själv nu.Om karma styr kan vi stå där med hur mycket fri vilja vi vill. Karma styr ju.Om våran fria vilja styr så funkar inte karma.Det är antingen eller Snillet.Inte båda.Hur mycket du än vill så kan det inte vara båda.

Gilla

Om karma styr kan vi stå där med hur mycket fri vilja vi vill. Karma styr ju !Det GÅR inte att ha båda samtidigt.

Gilla

Det är DU som med din fria vilja styr vilket karma du kommer få!Du styrde igår, du styr idag, du styr imorgon!

Gilla

Om karma styr kan vi stå där med hur mycket fri vilja vi vill. Karma styr ju !Det GÅR inte att ha båda samtidigt.

Gilla

”Lagstiftningarna brukar stämma bra överens med de heliga skrifternas bud; dvs inte stjäla, inte dräpa, osv…”…och där var det stopp. Utöver det brukar inte många likheter finnas. Att stjäla och döda var garanterat förbjudet inom det judiska folket redan innan den religiösa skriften nedtecknades. Övriga åtta budord har inget stöd i lagen i något civiliserat land. Andra bibliska påbud, tillsammans med lagar från andra religioner, är ofta tvärtom enligt lag förbjudna att följa i civiliserade länder. Man får till exempel inte stena människor för deras sexuella läggning, trots att Bibeln menar att så måste göras. Lagen tillåter att vi arbetar på sabbaten, trots att Bibeln förbjuder det. Etc, etc, etc…Så, nej, lagstiftning stämmer nästan aldrig överens med de ”heliga skrifternas” bud, och när den gör det så handlar det snarare om handlingar som är så uppenbart antisociala att de i alla tider har motverkats av mänskliga samhällen. Lagen struntar i din och andras religion, eftersom era religioner oftast har helt fel och påbjuder alla möjliga, vämjeliga brott.

Gilla

”Lagstiftningarna brukar stämma bra överens med de heliga skrifternas bud; dvs inte stjäla, inte dräpa, osv…”…och där var det stopp. Utöver det brukar inte många likheter finnas. Att stjäla och döda var garanterat förbjudet inom det judiska folket redan innan den religiösa skriften nedtecknades. Övriga åtta budord har inget stöd i lagen i något civiliserat land. Andra bibliska påbud, tillsammans med lagar från andra religioner, är ofta tvärtom enligt lag förbjudna att följa i civiliserade länder. Man får till exempel inte stena människor för deras sexuella läggning, trots att Bibeln menar att så måste göras. Lagen tillåter att vi arbetar på sabbaten, trots att Bibeln förbjuder det. Etc, etc, etc…Så, nej, lagstiftning stämmer nästan aldrig överens med de ”heliga skrifternas” bud, och när den gör det så handlar det snarare om handlingar som är så uppenbart antisociala att de i alla tider har motverkats av mänskliga samhällen. Lagen struntar i din och andras religion, eftersom era religioner oftast har helt fel och påbjuder alla möjliga, vämjeliga brott.

Gilla

Det finns en bloggare här på ab-bloggen som kramas och kramas likt en annaconda…Kommer hon alltså i sitt nästa liv bli ihjälkramad av en annaconda då?

Gilla

Så jag styr med min fria vilja?Ja men då väljer jag och min fria vilja att inte drabbas av något dåligt som karma för med sig sen förr.Funkar det?

Gilla

Det är dina gärningar som du väljer att utföra med din fria vilja, som bestämmer vad du får för karma framgent…

Gilla

Så jag styr med min fria vilja?Ja men då väljer jag och min fria vilja att inte drabbas av något dåligt som karma för med sig sen förr.Funkar det?

Gilla

Karma passar utmärkt för att hålla en population i schack. Tänk bara: man lär sig att acceptera vad som än händer; det finns inga orättvisor, eftersom inget dåligt kan drabba en oskyldig. Alltså, råkar man ut för någonting dåligt är man per definition redan skyldig. Det finns inget skäl att göra uppror mot orättvisor. Politiska samvetsfångar göre sig icke besvär att försöka få upprättelse. Och om en härskare som säger sig tjäna gud och föra vidare guds ord sitter på troner av guld och frossar i ett liv i lyx, ja då har han uppenbarligen förtjänat det. Och om han skulle göra saker som verkar dåliga – ja då behöver han ändå inte straffas, för han kan hänvisa till att Gud kommer rätta till det där i nästa liv, om det verkligen var någonting dåligt.En befolkning fast i karmafilosofin = fogligt i händerna på teokratin.

Gilla

Vi har ju lagstiftningen till att straffa här i detta liv om någon gör dåliga saker!Det dåliga karmat efter dåliga handlingar kan alltså sonas redan i detta liv!

Gilla

Inte wikipedia, lilla vän, Wikileaks i sådana fall. I övrigt vad ska man säga?

Gilla

”Lagstiftningarna brukar stämma bra överens med de heliga skrifternas bud; dvs inte stjäla, inte dräpa, osv…”Men i de fall lagen inte stämmer överens med de heliga skrifterna ska man alltså följa skrifterna?

Gilla

Ge oss något exempel, tack.

Gilla

”Lagstiftningarna brukar stämma bra överens med de heliga skrifternas bud; dvs inte stjäla, inte dräpa, osv…”Men i de fall lagen inte stämmer överens med de heliga skrifterna ska man alltså följa skrifterna?

Gilla

Ge oss något exempel, tack.

Gilla

Behövs inga exempel, om du inte är av uppfattningen att det kan finnas situationer då man bör följa lagen istället för skrifterna när de säger emot varandra. Anser du att det kan finnas sådana situationer?

Gilla

Skulle vara kul om du hittade något exempel, som sagt var…

Gilla

Behövs inga exempel, om du inte är av uppfattningen att det kan finnas situationer då man bör följa lagen istället för skrifterna när de säger emot varandra. Anser du att det kan finnas sådana situationer?

Gilla

Skulle vara kul om du hittade något exempel, som sagt var…

Gilla

Hahahaa… Otroligt…! :DHar du verkligen läst vad Kregah skrivit?!Kanske du borde läsa texten en gång till…..

Gilla

Ger jag dig exempel kommer du förmodligen att säga att i just dessa fall ska man följa skrifterna. Vi tar det gamla nazityskland som exempel, där judar skulle avrättas.Men svara på frågan istället. Anser du att det kan finnas situationer där man hellre bör följa en lagstiftning än dina vedaskrifter?

Gilla

Man bör alltid hellre följa de heliga skrifternas lagar, än människopåhittade lagar…

Gilla

Ger jag dig exempel kommer du förmodligen att säga att i just dessa fall ska man följa skrifterna. Vi tar det gamla nazityskland som exempel, där judar skulle avrättas.Men svara på frågan istället. Anser du att det kan finnas situationer där man hellre bör följa en lagstiftning än dina vedaskrifter?

Gilla

Så, då var det ju helt onödigt med ett exempel alltså.Om jag ser någon begå ett brott (enligt heliga skrifter, och inte enligt lagar) så borde väl jag få straffa denne? Eller står det någonstans i skrifterna att man måste dömas i en domstol?

Gilla

Även i länder som styrs av heliga skrifter ska det finnas ett domstolsväsende!

Gilla

Står det i de heliga skrifterna att det ska finnas domstolar? Vem ska avgöra vem som får döma?

Gilla

Det avgör heliga vismän…

Gilla

Vilka är dessa män?Hur ser det ut i Sverige på den punkten? Är det några heliga män som dömer/utser vilka som får döma?

Gilla

Det är tyvärr lite ont om heliga vismän i Sverige…

Gilla

Vilka är dessa män?Hur ser det ut i Sverige på den punkten? Är det några heliga män som dömer/utser vilka som får döma?

Gilla

Menar du att de som jobbar inom rättsväsendet (domare, poliser etc) får dålig karma av sitt utövande?

Gilla

Nej, inte om de inte missbrukar sitt maktutövande…

Gilla

Så då kan ju lika gärna någon som inte jobbar inom rättsväsendet utföra straffet?

Gilla

Straffet ska utföras av utbildad och auktoriserad personal!

Gilla

Vad är det för utbildning och auktorisation?

Gilla

Utbildning inom lag och rätt, ärliga, opartiska, omutbara domare

Gilla

”An eye for an eye will make the whole world blind” – Mahatma Gandhi

Gilla

Ja, men lyckligtvis nog finns det inte så många som plockar andras ögon… 🙂

Gilla

Vissa kan uppenbarligen inte läsa innantill.De VILL INTE förstå vad du skriver och hetsar upp varandra in absurdum. De LÄSER ju inte. De förvrider det du skriver.Men var vid gott mod: Som du ser är det inte bara jag som begriper.Har mnan så svårt att förstå detta med karma så har man kanske själv dålig karma och jag beklagar att de i så fall har ett dåligt sådant och att det kommner drabba dem. Kanske har det redan gjort det, med tanke på de jävligheter vissa kastar ur sej mot dej.Jag håller verkligen inte med dej om allt du skriver, men jag respekterar dej som människa, liksom jag respekterar allt levande,. INGEN ska behöva stå ut med så mycket skit som du gör här på bloggen. Vad är det för fel på folk?YoursKao

Gilla

Kommentarer inaktiverade.

Kategorier

%d bloggare gillar detta: